Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší dálnice na Slovensku. Představuje hlavní dopravní osu zemí , i když její dokončení zůstává stále otevřenou otázkou.
Tato dálnice se začala stavět v 70. letech 20. století, cílem bylo spojit západní a východní část Slovenska, konkrétně Bratislavu s Košicemi. Její současná délka přesahuje 500 kilometrů a v průběhu let se postupně otevíraly i nové úseky.
Aktuálně je ve výstavbě 28,4 kilometru dálnice, konkrétně v úsecích Lietavská Lúčka – Dubná Skala a Hubová – Ivachnová. Poslední úsek na trase z Bratislavy do Košic, mezi Turany a Hubovou o délce 13,5 kilometru, je však stále jen v přípravě. Zároveň však platí, že propojení mezi Bratislavou a Košicemi je stále blíže.
Výzvou zůstává úsek východně od Košic a to od Bidoviec po Záhor na hranici s Ukrajinou. Ten má celkovou délku 74,2 kilometru a je teprve v přípravné fázi.
Navzdory opakovaným plánům na dokončení dálnice D1 v minulosti, s termíny na roky 2000, 2010, 2017 či 2027, aktuální předpovědi naznačují, že dálnice bude průjezdná mezi Bratislavou a Košicemi nejdříve v roce 2030. Úplné dokončení, zahrnující úsek až po Záhor na hranici Ukrajinou, bude zřejmě hotov nejdříve v roce 2040.
Dálnice D2, která představuje jedinou dokončenou dálniční trasu na Slovensku, hraje klíčovou roli v dopravě tím, že spojuje Slovensko s Českem. Díky tomu má klíčovou úlohu pro přeshraniční mobilitu i hospodářskou spolupráci a můžete ji využívat na jaře iv zimě.
Začíná na bratislavském dálničním obchvatu a pokračuje severně až k hranicím s Českem u Brodského, čímž umožňuje plynulé propojení mezi městy.
Výstavba dálnice D2 byla zahájena v době, kdy potřeba efektivnější a rychlejší dopravní infrastruktury byla více než zřejmá. Tato dálnice je zároveň částí významné evropské trasy E65 a je druhou nejdelší souvislou dálnicí u nás. Výstavba začala ještě v roce 1969, křižuje dálnici D1 a plynule se napájí na maďarskou dálnici M15.
Dálnice D2 představuje významnou část slovenské dálniční sítě a je jednou z mála zcela dokončených dálničních tras v zemi. Při jejím zprovoznění nebyla na československé hranici původně vybudována žádná pohraniční infrastruktura.
Změna nastala po rozdělení Československa, kdy byly zřízeny hraniční přechody s objekty na obou stranách. Tyto objekty však ztratily svou funkci po vstupu obou zemí do EU a Schengenského prostoru. Celková délka dálnice je 80,5 km, má 9 výjezdů, 1 tunel a aktuálně končí v části Jarovce na státní hranici s Maďarskem.
Dálnice D3, plánovaná jako jedno ze tří hlavních dálničních spojení Slovenska s Polskem, se po dokončení stane třetí nejdelší dálnicí v zemi.
S délkou 59,1 kilometru začíná na křižovatce s dálnicí D1 u Hričovského Podhradí a směřuje severně přes Žilinu a Kysucké Nové Město až po státní hranici s Polskem. Zde bude slovenská dálnice D3 napojena na polskou rychlostní silnici S1.
V současnosti jsou z plánovaných tunelů tři v provozu v polovičním profilu a jeden v plném profilu, celkově má dálnice plánovanou délku 59,1 km, hotových je 37,1 km. Od roku 1997, kdy výstavba začala, dálnice postupuje pomalu. Zprůjezdnění alespoň v polovičním profilu by mělo být do roku 2028, v plném profilu až v roce 2040.
Na druhé straně, dálnice D4, která tvoří obchvat Bratislavy, má celkovou délku 48 km. Začíná na hranici s Rakouskem u Jarovců, kde se plynule spojuje s rakouskou A6, obklopuje Bratislavu z jihu na sever au Stupavy by měla křižovat D2.
První úseky dálnice D4 byly zařazeny do slovenské dálniční sítě v roce 2010, s částečně dokončenými úseky, které byly otevřeny v letech 2011 a poté 2021. V provozu je aktuálně 32 km, dokončení zbývajících úseků je sporné. Aktuálně se řeší napojení dálnice D4 na stávající D1 a to křižovatkou s plánem dokončení v roce 2025.
Chcete-li používat výše zmíněné dálnice, ale i rychlostní silnice, připomínáme potřebu zakoupení dálniční známky . Dnes je systém dálničních známek na Slovensku plně elektronický, takže už není třeba kupovat dálniční nálepky.
Dálniční známky jsou k dispozici v několika variantách, které se liší podle délky platnosti a to tak, aby vyhovovaly různým potřebám řidičů. Roční dálniční známka je preferovanou volbou především pro ty, kteří dálnice využívají po celý rok. Její cena je aktuálně 1500 Kč a platná je 365 dní od označení začátku platnosti.
Měsíční známka, která je v ceně 17 €, nabízí střední cestu pro ty, kteří potřebují přístup k dálnicím na kratší období, konkrétně na 30 kalendářních dnů.
10-ti denní známka s cenou 12 € představuje zatím nejkratší a nejdostupnější možnost z hlediska ceny. Je ideální pro krátké výlety či občasné návštěvníky Slovenska. V blízké budoucnosti se však plánuje i zavedení 1-denní dálniční známky.
Tato inovace je navržena tak, aby vyhověla těm, kteří potřebují projít přes Slovensko během jediného dne. Známka nabídne ještě větší flexibilitu a přístupnost ke slovenské dálniční síti, její přibližná cena by se mělo pohybovat kolem 5,40 €. Zajímavostí je, že takovou dálniční známku již mají nebo budou mít i jiné země EU.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024